کیست تخمدان چگونه تشخیص داده می شود؟
نوشته شده توسط : محدثه
 

یک کیست در تخمدان شما می تواند در طول معاینه لگن پیدا شود.

بسته به اندازه کیست و پر از مایع، جامد یا مخلوط بودن آن، پزشک ممکن است هر یک از آزمایشات زیر را برای تعیین نوع کیست شما توصیه کند.برای دریافت اطلاعات در مورد عمل تنگ کردن واژن اینجا کلیک کنید

  • تست بارداری  اگر مثبت باشد، ممکن است به شما نشان دهد که کیست جسم زرد دارید.
  • سونوگرافی لگن  پزشک شما ممکن است از تصاویر  اولتراسوندبرای تایید وجود کیست، کمک به تعیین محل آن و تشخیص جامد بودن، پر از مایع یا مخلوط بودن آن استفاده کند.
  • آزمایش خون CA 125 اگر کیست شما تا حدی جامد است و در معرض خطر بالای سرطان تخمدان  هستید ، ممکن است پزشک این آزمایش را تجویز کند. سطح خونی پروتئینی به نام آنتی ژن سرطانی 125 (CA 125) اغلب در زنان مبتلا به سرطان تخمدان افزایش می یابد . شرایط غیر سرطانی مانند آندومتریوز، فیبروم رحم و بیماری التهابی لگن نیز می تواند باعث افزایش سطح CA 125 شود.
  • لاپاراسکوپی  با استفاده از یک  لاپاراسکوپ  (لوله ای بلند و نازک با دوربینی با وضوح بالا که به انتهای آن متصل است) که از طریق یک برش کوچک در شکم شما وارد می شود، پزشک می تواند تخمدان های شما را ببیند (و گاهی اوقات کیست را خارج می کند).

پیش آگهی کیست تخمدان

کیست ها در زنانی که هنوز پریود می شوند بیشتر احتمال دارد از بین بروند و یک کیست تخمدان ساده (پر از مایع) به احتمال زیاد خوش خیم است.

 

کیستی که بعد از یائسگی ایجاد می شود ممکن است سرطانی باشد.

 

مدت زمان کیست تخمدان

کیست های عملکردی تخمدان اغلب در عرض 8 تا 12 هفته خود به خود از بین می روند.

 

درمان و گزینه های دارویی برای کیست تخمدان

درمان بسته به سن، نوع و اندازه کیست و علائم شما متفاوت است.

 

پزشک شما ممکن است بخواهد صبر کند و ببیند آیا کیست ظرف چند ماه از بین می رود یا خیر. این معمولاً بهترین گزینه برای زمانی است که هیچ علامتی ندارید و یک کیست کوچک پر از مایع دارید، صرف نظر از سن شما. پزشک شما همچنین ممکن است سونوگرافی های بعدی لگن را در فواصل زمانی توصیه کند تا ببیند آیا اندازه کیست شما تغییر می کند یا خیر.

گزینه های دیگر عبارتند از:

  • قرص های ضد بارداری هورمونی می توانند از عود کیست جلوگیری کنند، اما کیست موجود را کوچک نمی کنند.
  • جراحی اگر کیست شما بزرگ است، شبیه کیست عملکردی نیست، در حال رشد است، در طی دو یا سه دوره قاعدگی ادامه دارد یا باعث درد می شود، پزشک ممکن است برداشتن آن را با جراحی توصیه کند. برخی از کیست ها را می توان بدون برداشتن تخمدان برداشت (سیستکتومی تخمدان)، اما در موارد دیگر، پزشک ممکن است به شما پیشنهاد کند که تخمدان آسیب دیده را بردارید (اووفورکتومی).

پیشگیری از کیست تخمدان

اگر در حال تخمک گذاری هستید، نمی توانید از کیست های عملکردی تخمدان جلوگیری کنید.

 

 اما اگر به طور منظم کیست ایجاد می کنید، پزشک ممکن است برای جلوگیری از تخمک گذاری، کنترل هورمونی برای شما تجویز کند، که ممکن است شانس شما را برای ایجاد کیست های جدید کاهش دهد.

 

 معاینات منظم لگن می تواند به تشخیص تغییرات در تخمدان شما کمک کند (اگرچه برای بسیاری از بیماران سونوگرافی برای شناسایی کیست ضروری است).

 

عوارض کیست تخمدان

اگرچه نادر است، برخی از عوارض مرتبط با کیست تخمدان عبارتند از:

  • پیچ خوردگی تخمدان  پیچ خوردگی دردناک تخمدان، پیچ خوردگی تخمدان زمانی رخ می دهد که کیست های بزرگ شده باعث می شوند که تخمدان به دور خود بپیچد. علائم می تواند شامل شروع ناگهانی درد شدید لگن، حالت تهوع و استفراغ باشد. پیچ خوردگی تخمدان یک اورژانس پزشکی است که نیاز به جراحی برای باز کردن یا برداشتن تخمدان دارد.

     

  • پارگی  هر چه کیست بزرگتر باشد، احتمال پارگی آن بیشتر است. برخی از پارگی‌ها تنها علائم خفیفی ایجاد می‌کنند که می‌توان آن را با داروهای ضد درد کنترل کرد، اما در موارد دیگر، پارگی کیست می‌تواند باعث درد شدید در شکم و خونریزی شود. این علائم نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارند.

     

     فعالیت شدیدی که بر لگن تأثیر می گذارد، مانند مقاربت واژینال، خطر پارگی را افزایش می دهد.

     





:: بازدید از این مطلب : 223
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 6 خرداد 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: